Trafiłem dziś przypadkiem na zdjęcia lotnicze Okęcia z 1944 roku (z września i listopada). Widać na nich postępującą degradację infrastruktury lotniska. We wrześniu budynki mają jeszcze dachy. W listopadzie większości dachów już nie ma, a pas startowy jest wysadzony w powietrze (albo zbombardowany). Zestawiłem te zdjęcia ze stanem z czerwca 1945 roku, na którym pas startowy jest już co prawda naprawiony ale z budynków nie zostało nic. A właściwie prawie nic. Bo z jednej hali zostało jakby trochę ścian no i kawałek dachu. Zaciekawiło mnie co się stało z tą halą i ku mojemu zdziwieniu, znalazłem ją na późniejszych zdjęciach lotniczych. Wygląda na to, że w odbudowanej postaci funkcjonowała na lotnisku aż do 2015 roku. W tym właśnie roku pojawia się na zdjęciach po raz ostatni.
Lotnicze zdjęcia historyczne pochodzą z profilu facebookowego Warszawy Historia Ukryta
Wydaje mi się, że oznaczył Pan dobrze obiekt na 3 zdjeciach do 1945 roku a potem przesunął Pan zaznaczenie w prawo na sąsiedni budynek istotnie dziś nieistniejący. Proszę zwrócić uwagę na dźwigary (nie wiem, czy to fachowe określenie) dachu hangaru, widoczne potem po uszkodzeniu, możliwe, że zawalone. Hala o której mowa istnieje do dziś, na zdjęciu powojennym widać ją przed samolotem Li-2 i funkcjonuje nadal. Miałem przyjemność być tam latem 2011 roku gdy LOT prezentował odebranego świeżo Embraera 195 SP-LNB. Serdecznie pozdrawiam i łączę wyrazy uznania i szacunku za tak dobre materiały historyczne i przede wszystkim pasję w przekazywaniu wiedzy. Wszystkiego dobrego! Wieloletni mieszkaniec Ochoty. Jakub.
Dziękuję za komentarz. Zaciekawiła mnie Pana uwaga i żeby się upewnić zrobiłem szybką triangulację w oparciu o ortofotomapę z 1945 i 1976 roku.
W zestawieniu widzimy fragmenty dwóch ortofotomap wraz z umiejscowieniem budynków, które istniały zarówno w 1945 jak i w 1976 roku. Rozłożenie kolorowych prostokątów na obu ortofotomapach jest identyczne.
Zaznaczone budynki: